Friday, August 14, 2009

LAD bukan Sekadar Latihan..

alhamdulillah..setelah beberapa minggu membuat persiapan bagi mengikuti Latihan Amali Dakwah(LAD) yang bertempat di Pahang, akhirnya tibalah masa yang dinanti-nantikan. Buat diri ini yang hina dan sahabat-sahabat seperjuangan.. sebagai pesanan.. ikhlaskan niat di dalam hati kita sekiranya tidak betul, betulkan niat kita. Jangan jadikan Latihan Amali ini sekadar latihan, anggap ianya sebagai satu pentarbiayahn dari Allah yang di sandarkan kepada manusia. Sedarlah sahabat-sahabat sekalian..tugas sebagai seorang daie amat berat tanggungjawab dan amanahnya. Kita lah orang yang pertama yang akan di soal di akhirat nanti apa yang kita lakukan. Bersedialah diri kita semua untuk mendapat Tarbiyah dari sukarelawan al-Falah dan bentuk-bentuk tarbiyah yang lain. Sebagai seorang pendakwah kita perlu berhadapan pelbagai kesulitan dan kepayahan.. Tiada yang senang dalam menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar.. kerana pasti ada mehnah-mehnah yang Allah sediakan buat kita semua. Sedarlah sahabat-sahabat segala akhlak dalam pergaulan, pertuturan, pemakaian sentiasa di lihat oleh masyarakat dan penglihatan dari Allah s.w.t adalah penilaian yang utama terhadap diri kita. Takutlah kita akan azab yang di sediakan kepada kita sekiranya kita tidak melakukan apa yang kita perkatakan.

Firman Allah s.w.t dalam surah al-Soff yang bermaksud

"wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan(2) itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan(3) (surah as-soff 2-3) .

Semoga kita bukan dikalangan orang yang di benci Allah.. biarlah kita di benci manusia sekiranya apa yang kita lakukan itu adalah kepada kebaikan.. utamakan pandangan Allah melebihi pandangan makhluk terhadap diri kita. Kepada sahabat-sahabat yang di kasihi semoga apa yang kita lakukan di sepanjang latihan amali ini di berkati dan di rahmati oleh Allah s.w.t.. selamat menjalani Latihan Amali Dakwah

No comments:

Post a Comment