Thursday, September 17, 2009

"Daging babi merangsang penyakit"

Serangan virus influenza A tau lebih dikenali dengan virus H1N1 yang bermula dari negara Mexico, kini menjadi wabak baru yang mula mengancam penduduk dunia. Dan sekali lagi ia dikaitkan dengan babi. Sebelum ini binatang itu juga pernah mencetuskan keadaan panik di negara ini apabila ia dikenal pasti sebagai perumah dan punca kepada Japanese Encephalitis(JE) dan virus Nipah. Justeru tidak hairanlah mengapa Islam mempunyai alasan yang kuat untuk mencegah umatnya daripada memakan daging babi. Firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 173 yang bermaksud , " sesungguhnya Allah mengharankan kepada mu bangkai, darah dan daging babi"
Antara jenis-jenis cacing dalam babi ialah:
1) Cacing Taenia Solium
- larva yang berbentuk gelembung pada daging babi atau butiran-butiran telur pada usus babi. Ia boleh menghalang pertumbuhan tubuh dan membentuk cacing pita yang boleh mencapai ukuran sepanjang tiga meter. Cacing ini akan melekat pada dinding usus sekaligus mengganggu proses pencernaan. Kadang-kadang ia memasuki saluran peredaran darah dan tersebar di seluruh tubuh termasuk otak, hati, saraf tulang belakang dan paru-paru.
2) Cacaing Trichinia Spiralis
- ia berbentuk gelembung-gelembung lembut dan tanpa dimasak dengan betul, gelembung-gelembung ini akan tinggal di otot dan daging manusia. Ia berupaya menyekat kefungsian jantung dan paru-paru serta pernafasan.
3) Cacing Schistosoma Japonicus
-Cacing ini berasal dari kotoran babi. Ia menyerang manusia apabila manusia menyentuh atau mencuci tangan dengan air yang mengandungi larva cacing yang berasal dari kekotoran babi tersebut. Cacing ini akan menyelinap masuk ke dalam darah, paru-paru dan hati dan mampu bertelur sebanyak 20,000 telur. boleh menyebabkan serangan di bahagian otak saraf tunjang dan membawa kepada akibat lumpuh dan kematian.
4) Fasciolepsis Buski
-parasit ini hidup di usus kecil babi dalam waktu yang lama. Ketika terjadi percampuran antara usus dan najis , parasit ini akan berada dalam bentuk tertentu yang bersifat cair yang berupaya memindahkan penyakit kepada manusia. Kebanyakkan parasit ini terdapat di daerah China dan Asia Timur. Ia juga berupaya menyebabkan gangguan pencernaan, diarea dan membengkakkan tubuh dan boleh menyebabkan kematian.
Semoga kita di jauhi penyakit yang di bawa oleh haiwan ini..
sumber rujukan: Al Islam, Jun 2009.

No comments:

Post a Comment