Sunday, October 18, 2009

konsep blog..

Pendahuluan
Blog merupakan sebuah laman yang dipelihara oleh seseorang individu atau organisasi tertentu untuk memaparkan penulisan, deskripsi, atau satu bahan grafik mahupun video. Ia mengandungi komentar, berita, perkongsian maklumat serta diari persendirian secara online. Blog juga merupakan kombinasi sesebuah teks, gambar, video, mp3 dan ‘link’ ke satu blog ke blog, laman web lain, dan antara media yang ingin di sampaikan. Kebanyakan blog dibina oleh seseorang adalah bergantung kepada inspirasi diri sendiri. Blog yang di hasilkan kini menjadi salah satu media sosial yang berkembang secara meluas pada setiap masa. Di sebabkan penggunaan blog yang begitu meluas dan menjadi perhatian masyarakat pada hari ini, para pendakwah juga tidak ketinggalan mengharungi arus semasa di dalam menyampaikan misi dakwah mereka. Melihat kepada keperluan semasa inilah, blog telah dijadikan sebagai medium alternatif terkini kepada pendakwah-pendakwah muda di dalam menyampaikan mesej-mesej yang berguna di dalam mendidik dan membentuk masyarakat menjadi lebih baik.
Konsep blog yang diperkenalkan

“Tinta serang daie” merupakan nama pilihan blog saya kerana bersesuaian dengan kewujudan blog ini yang mengemukakan penulisan-penulisan oleh seorang yang akan bergelar daie atau pendakwah apabila berhadapan dengan masyarakat di luar apabila sudah menghabiskan pengajian saya nanti. Ini merupakan platform awal bagi saya untuk berjinak-jinak dengan berdakwah di dalam alam maya ini. Antara konsep yang di perkenalkan oleh saya terhadap blog “Tinta Seorang Daie” ialah “simple but nice” dan mudah di fahami. Ini kerana saya tidak meletakan gadget-gadget yang begitu banyak. Saya hanya meletakan ruangan gadget masa iaitu sebagai peringatan kepada sahabat-sahabat yang melayari blog saya ini. Begitu juga di masukkan kalender islam iaitu mengikut perkiraan hijriah dan juga mengikut bulan masihi. Selain dari itu saya juga ada memasukkan kata-kata hikmah sebagai renungan bersama-sama pembaca dan tautan-tautan pilihan yang dapat memudahkan para pengunjung di blog saya ini.

No comments:

Post a Comment